☰ Menu
PUP dla Powiatu Toruńskiego
Herb PUP dla Powiatu Toruńskiego

Wtorek 22.09.2020

A A A A
A A+ A++
zaawansowane

Wniosek w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej i odrębna Petycja

- Kierownik Jednostki Samorządu Terytorialnego (dalej JST)  - w rozumieniu art. 33 ust. 3 Ustawy o samorządzie gminnym (Dz.U.2018.994 tj. z dnia 2018.05.24)*
- Zarząd Powiatu  -  w rozumieniu art. 26 Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U.2018.995 tj. z 2018.05.24)*
- Data dostarczenia - zgodna z dyspozycją art. 61 pkt. 2 Ustawy Kodeks Cywilny (Dz.U.2018.1025 tj. z dnia 2018.05.29)
Adresatem Petycji - jest Organ ujawniony w komparycji - jednoznacznie identyfikowalny za pomocą uzyskanego z Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu - adresu e-mail !

Od:
Fundacja Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego
ul. Kruczkowskiego 4b lok. 13
00-412 Warszawa

Wniosek w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej i odrębna Petycja - w jednym piśmie – na mocy art. 61 i 63 Konstytucji RP


Preambuła Wniosku:
przekazując na państwa ręce niniejszą petycję, pragnę zwrócić uwagę na zagadnienie transformacji cyfrowej obrotu jak zachodzi w całej gospodarce. Pragnę przy tym wskazać, że wartość obrotu gotówkowego w Polsce wynosi ponad 200 mld PLN, a jego utrzymywanie to koszt około 1% PKB, czyli wartość jaka rocznie ponoszona jest przez państwo na badania i rozwój. Ponadto środki pieniężne trzymane w formie gotówkowej nie procentują, realnie tracąc na wartości ze względu na inflację.   
Natomiast płatności bezgotówkowe to szereg korzyści w funkcjonowaniu instytucji administracji publicznej. Ułatwiają proces składania wniosków i zapytań od obywateli oraz procedurę poboru opłat skarbowych i administracyjnych. Dlatego warto promować obrót bezgotówkowy, jako korzystny zarówno dla obywateli, jak i instytucji samorządowych. Wprowadzenie płatności bezgotówkowych wpływa na nowoczesny wizerunek instytucji publicznych. Mieszkańcy na co dzień płacący kartą chcą mieć taką możliwość również w urzędach i innych jednostkach administracji centralnej i samorządowej.
Niektóre instytucje - działając w uzasadnionym interesie publicznym - pro publico bono - wychodzą naprzeciw tym potrzebom - proponują bezpłatne rozwiązania - pozwalające na wdrożenie bezkosztowych rozwiązań umożliwiających akceptację płatności bezgotówkowych.
Dobrym przykładem - jest Fundacja Polska Bezgotówkowa - powołana w wyniku porozumienia zawartego przez Ministra Rozwoju i Finansów, Związek Banków Polskich, Visa Europe oraz Mastercard Europe w sprawie realizacji Programu Wsparcia Obrotu Bezgotówkowego w Polsce. Program pozwala na otrzymanie bezpłatnego terminala (wraz z pokryciem kosztów transakcji) dla wybranych instytucji publicznych do sierpnia 2021 roku.
Biorąc pod uwagę cytowane powyżej koszty obrotu gotówką rozważenia wymaga możliwość podjęcia działań w celu zmniejszenia kosztów podatników w tym obszarze.
Mamy nadzieję, że jednostki samorządu terytorialnego działając bona fides - biorąc pod uwagę powyższe argumenty - potraktują naszą petycję z należną atencją - i wdrożą odpowiednie działania celem zapewnienia powszechności akceptacji płatności bezgotówkowych, dzięki którym osiągnięte zostaną kolejne cele związane z uszczelnieniem systemu poboru podatków.
W skali makro - sukcesy związane z uszczelnieniem systemu podatkowego od 3 lat - są olbrzymie – w skali mikro na poziomie samych jednostek samorządu terytorialnego pozostaje jeszcze wiele do zrobienia.
Biorąc pod uwagę powyższe:
1. Na mocy art. 61 Konstytucji RP, w trybie art. 6 ust. 1 pkt. 1 lit c Ustawy z dnia 6 września o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.2016.1764 t.j. z 2016.10.26) wnosimy o udzielenie informacji publicznej w przedmiocie  - Czy Urząd (Adresat wniosku)  - na dzień złożenia niniejszego wniosku - akceptuje w relacjach z Interesantami/Podatnikami - płatności bezgotówkowe? (za pomocą terminali do obrotu bezgotówkowego z wykorzystaniem kart płatniczych i innych instrumentów płatniczych). Pisząc o płatnościach bezgotówkowych - wnioskodawca ma na myśli - możliwość płatności przez Interesanta/Podatnika - kartą na miejscu, a nie bezgotówkowe płatności przelewowe dokonywane za pomocą rachunków bankowych.

2. Jeśli odpowiedź na powyższe pytanie jest negatywna - na mocy art. 6 ust. 1 pkt. 1 lit a (informacja o zamierzeniach działań władzy ustawodawczej oraz wykonawczej) Ustawy o dostępie do informacji publicznej - wnosimy o udzielenie informacji publicznej w przedmiocie – czy i kiedy planowane jest wdrożenie tego typu ułatwień w dokonywaniu płatności przez Interesantów/Podatników? (w tym przypadku prosimy o podanie przybliżonej daty wprowadzenia wzmiankowanych ułatwień)

3. Jeżeli odpowiedź na powyższe pytanie z pkt 1) jest negatywna - wnosimy o udzielnie informacji publicznej w przedmiocie stanu faktycznego związanego z uwarunkowaniami - z powodu których do tej pory - ułatwienie dla Interesantów/Podatników w zakresie akceptacji płatności w formie bezgotówkowej nie zostało wprowadzone. (prosimy o krótki opis największych istniejących przeszkód w tym zakresie)

4. W trybie wyżej wzmiankowanych przepisów - jeśli odpowiedź na powyższe pytanie z pkt 1) jest twierdząca - wnosimy o udzielenie informacji publicznej poprzez wskazanie sposobu realizacji akceptacji płatności bezgotówkowych tj. liczby terminali płatniczych funkcjonujących w urzędzie jednostki samorządu terytorialnego - na dzień złożenia przedmiotowego wniosku.

5. W trybie wyżej powołanych przepisów - jeśli odpowiedź na pytanie z pkt. 1 niniejszego wniosku jest twierdząca - wnosimy o podanie nazwy podmiotu świadczącego dla Jednostki Samorządu Terytorialnego usługi w analizowanym powyżej zakresie oraz koszty użytkowania terminali - scilicet ile wynosi miesięczna opłata za użytkowanie terminali - dzierżawa oraz koszty akceptacji kart bezgotówkowych i innych instrumentów płatniczych ? (% lub % plus stawka w pln )

6. Na mocy wyżej powołanych dyspozycji prawa wnosimy o udzielenie informacji publicznej w przedmiocie imienia i nazwiska oraz danych kontaktowych Pracownika Urzędu (adresu e-mail oraz numeru telefonu) który w zakresie powierzonych kompetencji wykonuje zadania związane z obsługą funkcjonowania Urzędu w związku z wyżej powołaną problematyką.

7. Na mocy wyżej wzmiankowanych przepisów – wnosimy o podanie przypisanego podmiotowi numeru NIP oraz TERYT (Krajowy Rejestr Urzędowy Podziału Terytorialnego Kraju)
II) Petycja Odrębna: - procedowana w trybie Ustawy o petycjach (Dz.U.2018.870 t.j. z dnia 2018.05.10) - dla ułatwienia i zmniejszenia biurokracji dołączamy ją do niniejszego wniosku. Nie jest to łączenie trybów - zatem prosimy kwalifikować niniejsze pisma jako dwa środki prawne - wniosek oznaczoną - I i odrębną petycję oznaczoną II  - vide -  J. Borkowski (w:) B. Adamiak, J. Borkowski, Kodeks postępowania…, s. 668; por. także art. 12 ust. 1 komentowanej ustawy - dostępne w sieci Internet. 
Dla odseparowania od wniosku – petycji  - postulaty związane z petycją – numeruje się  nowymi oznaczeniami 1P, 2P, etc
1P) Na mocy art. 63 Konstytucji RP w ramach przepisów art 2 pkt 1, 2 i 3 Ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz.U.2014.1195 z dnia 2014.09.05) w związku z art. 241 Kodeksu postępowania administracyjnego (wnioski optymalizujące funkcjonowanie administracji publicznej), wnosimy petycję do organu gminy o próbę dokonania analizy - możliwości wdrożenia w Urzędzie procedur związanych z pełnym zabezpieczeniem potrzeb Interesantów - dot. płatności bezgotówkowych - wg. powyżej zawartego szerokiego opisu.
2P) Na bazie dokonanej analizy wnosimy o krótkie, kilkuzdaniowe podsumowanie w odpowiedzi na niniejszą petycję - mocnych i słabych stron ewentualnego wdrożenia procedur pełnego zaspokojenia żądań Interesantów - pod kątem płatności bezgotówkowych w Urzędzie.
Oczywiście w odniesieniu do obecnie panującego w Jednostce stanu faktycznego. 
3P) W trybie wyżej powołanych przepisów prawa – wnosimy o przekazanie poniższego wniosku – per analogiam jak wniosek otrzymany przez Gminę –  do wszystkich podległych Gminie Jednostek Organizacyjnych: Szkół, Spółek Komunalnych Zakładów Budżetowych, Instytucji Kultury i związanych z opieką społeczną, etc.
Jeśli powyższa podstawa prawna nie zostanie uwzględniona - wnosimy o przekazanie poniższego pisma do Kierowników Jednostek Organizacyjnych miejscowo właściwych dla terenu Gminy  -  na postawie art 65 w związku z art. 241 i 243 Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.
W udzielonej przez Gminę odpowiedzi wnosimy o podanie spisu wszystkich miejscowo właściwych dla Gminy Jednostek Organizacyjnych, którym przekazano niniejszy wniosek.
Aby zachować pełną jawność i transparentność działań wyrażamy zgodę na opublikowanie treści petycji wraz z danymi podmiotu składającego petycję na stronie internetowej podmiotu rozpatrującego petycję lub urzędu go obsługującego (Adresata)  - na podstawie art. 8 ust. 1 ww. Ustawy o petycjach   - co jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na publikację wszystkich danych podmiotu wnoszącego petycję. Chcemy działać w pełni jawnie i transparentnie.
Pomimo, że nie wnioskujemy o informację przetworzoną w zakresie wymagającym znacznych nakładów pracy, uzasadniamy nasze pytania stosownie do brzmienia art. 3 ust. 1 pkt. 1 Ustawy o dostępie do informacji publicznej – tym, że przedmiotowa informacja oraz ewentualna późniejsza  próba optymalizacji tego obszaru wydaje się szczególnie istotna z punktu widzenia Interesu Społecznego.
Aby zachować pełną jawność i transparentność działania – przewidujemy publikację wyników wnioskowania oraz wybranych odpowiedzi – w naszym portalu www.frob.pl  
Dane dotyczące sposobu odpowiedzi:
Wnosimy o zwrotne potwierdzenie otrzymania niniejszego wniosku - w trybie odnośnych przepisów -  na adres e-mail poczta@frob.pl
Wnosimy o to, aby odpowiedź w  przedmiocie powyższych pytań złożonych na mocy art. 61 i 63 Konstytucji RP w związku z art.  241 KPA, została udzielona - zwrotnie na adres e-mail poczta@frob.pl do dnia 26.12.2019.
Wnosimy o niewykonywanie telefonów do wnioskodawcy - stosownie do art. 14 §1 KPA  oraz przesyłanie odpowiedzi - jedynie w formie elektronicznej (bez użycia poczty konwencjonalnej)  pod podany wyżej adres: poczta@frob.pl    - przypominamy, że zarówno Władza Ustawodawca, jak i Wykonawcza szczególną rolę przywiązuje w ostatnim czasie do komunikacji elektronicznej z Interesantami.  
Wniosek został sygnowany kwalifikowanym podpisem elektronicznym - stosownie do wytycznych Ustawy z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (Dz.U.2016.1579 dnia 2016.09.29)
Dodatkowe informacje:
Stosownie do art. 4 ust. 2 pkt. 1 Ustawy o petycjach (Dz.U.2018.870 t.j. z dnia 2018.05.10) -  osobą reprezentującą Podmiot wnoszący petycję - jest Prezes Zarządu Robert Łaniewski
Stosownie do art. 4 ust. 2 pkt. 5 ww. Ustawy - petycja niniejsza została złożona za pomocą środków komunikacji elektronicznej - a wskazanym zwrotnym adresem poczty elektronicznej jest: poczta@frob.pl
Adresatem Petycji - jest Organ ujawniony w komparycji - jednoznacznie identyfikowalny za pomocą uzyskanego z Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu - adresu e-mail.

Z poważaniem,


Robert Łaniewski
Prezes Zarządu
Fundacja Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego

 

plik pdf - Odpowiedź Odpowiedź
(1.14 MB)
Wytworzył:
Z-ca Dyrektora Paweł Przyjemski
(2019-12-23)
Udostępnił:
Rafał Gawroński
(2019-12-23 13:21:05)
Ostatnio zmodyfikował:
Wytworzył:
Z-ca Dyrektora Paweł Przyjemski
(2019-12-23)
Udostępnił:
Rafał Gawroński
(2019-12-23 13:14:54)
Ostatnio zmodyfikował:
Rafał Gawroński
(2019-12-23 13:18:19)
 

Biuletyn Informacji Publicznej wykorzystuje pliki cookies.

Korzystanie z serwisu oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.

X